Rijkswaterstaat kom over de brug! Complete chaos verwacht op Grote Kruising

Chaos verwacht: fase 6 Reconstructie Grote Kruising

Medio april gaat fase 6 van de reconstructie Grote Kruising van start. Voor anderhalf jaar is er ernstige overlast te verwachten. Stem van Krimpen strijdt al jarenlang voor het aanpassen van de openingstijden van de Algerabrug, zoals bijvoorbeeld het schrappen van de late middagopening en het uitbreiden van het bedieningsregime naar de nacht, zodat de overlast voor het wegverkeer op de drukste provinciale weg van Nederland beperkt wordt. Deze wens is ook meermalen rechtstreeks bij Rijkswaterstaat geuit. Bij de presentatie over fase 6 aan de gemeenteraad op 10 februari is aangegeven dat het onderzoek naar het aanpassen bedieningsregime start in april 2021.

Stem van Krimpen is blij dat er eindelijk beweging is in dit dossier, maar voorziet grote problemen indien in de komende anderhalf jaar hier geen rekening mee wordt gehouden. 

Saskia Oudshoorn, raadslid van Stem van Krimpen: ‘Normaal ondervindt het verkeer ernstige hinder wanneer de Algerabrug opengaat, en bij de situatie vanaf medio april wanneer de fundering van de grote kruising op de schop gaat, wordt dit dramatisch. Verkeer uit de Krimpenerwaard dat in de Stormpolder moet zijn, moet via de brug, over het Capelseplein en weer terug om naar het industrieterrein af te kunnen slaan. Dat is normaal gesproken al een vreselijke omweg, maar als ook dat verkeer nog eerst twee keer over de brug moet, kun je op je vingers natellen dat de chaos nog groter wordt.’ 

Wanneer inwoners van Krimpen en de Krimpenerwaard vanaf de zomermaanden, als Corona hopelijk verdwenen is, ook van lieverlee weer terug naar hun werkplek gaan, is de ellende compleet. ‘We doen nogmaals een heel dringend verzoek aan alle stakeholders om te bezien of de brugopeningen vanaf april al beperkt kunnen worden. Het is normaal gesproken al frustrerend wanneer er door een brugopening voor een of twee zeilboten enorme files ontstaan, en dit wordt straks alleen nog maar erger. Iedereen moet een steentje bijdragen, zoals naar alternatief vervoer te zoeken, maar soms is dat gewoon niet mogelijk. Voor die mensen en bedrijven moet Rijkswaterstaat zich ook hard maken om nu een oplossing te vinden.’

Alle nieuwsberichten